Black and White Photography: For Festivals Only?

Photo : Alfred Eisenstaedt, August 14, 1945, Time Square, New York.

Every year at Visa pour l’Image, in addition to our talk with exhibiting photographers, we try to gather some interesting speakers to talk about a relevant topic in photojournalism.

This year is no exception. So on Wednesday morning, August 31 at 11am, we’ll have a debate talk around this question: “Black and white photography: for festivals only?”

Here at Visa pour l’Image, we receive stories from all around the world: some use black and white pictures, some use color pictures, and some use both. And we have never refused an exhibition on the basis of it being color or black and white. But when photographers send us stories in black and white after having published them with the same pictures printed in colors, we started to wonder…

Why would black and white be reserved solely for festivals and not for newspapers and magazines front pages? If a photographer shoot a story, edits it in color, sells it in color, and publishes it in color: why would we show it in black and white at Visa pour l’Image? Should we turn into, as Jean François Leroy once said, “a haven for doomed and accursed artists?”

To expand on those questions, Patrick Witty (Deputy Director of Photography, Digital at National Geographic), Brent Stirton (Staff Photographer at Getty Images and exhibiting Ivory Wars this year at Visa pour l’Image) and Stanley Greene (photojournalist) will be attending this talk.

So if you’re concerned, affected or interested by this debate, don’t forget to join us at the Palais des Congrès, on Wednesday 31 at 11AM, during the professional week. As usual, we’ll take questions from the public.

– – – Français – – –

Chaque année à Visa pour l’Image, en plus des conférences des photographes exposants, nous essayons de rassembler des intervenants intéressants autour de sujets inhérents au monde du photojournalisme.

Cette année, le mercredi matin de la semaine professionnelle, le 31 août à 11h, nous organisons un débat autour de cette question : Photographie noir et blanc : l’apanage des festivals ?

A Visa pour l’Image, nous recevons des reportages du monde entier. Certains sont en couleur, d’autres en noir et blanc, d’autres utilisent les deux. Et nous n’avons jamais refusé une histoire simplement parce qu’elle était en noir et blanc ou en couleur. Mais quand nous avons constaté que des photographes nous envoyaient des photos noir et blanc après qu’elles aient été publiées en couleur dans un journal, nous nous sommes retrouvés face à un dilemme.

Pourquoi le noir et blanc ne serait bon que pour les festivals quand il ne l’est pas, ou plus, pour les journaux et magazines du monde entier ? Si un photographe shoot un reportage, l’édite en couleur, le vend en couleur, le publie en couleur : pourquoi devrions nous l’exposer en noir et blanc ? Est-ce que Visa pour l’Image devrait être, comme l’a dit l’année dernière Jean-François Leroy, « le repaire des artistes maudits ? »

Pour débattre de ce sujet, nous avons invité Patrick Witty (Directeur adjoint de la photographie digitale à National Geographic), Brent Stirton (photographe de Getty Images et exposant Guerres d’ivoire cette année) ainsi que Stanley Greene (photojournaliste).

Si vous êtes concernés par ces questions, ou juste curieux, n’oubliez pas de nous rejoindre le mercredi matin de la semaine professionnelle, le 31 août à 11h, au Palais des Congrès. Comme d’habitude, nous prendrons des questions du public.

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1 responses to Black and White Photography: For Festivals Only?

  1. jean-michel malvy says:

    Bonjour, le 29 août 2016 est un lundi pas un mercredi.

    Amitiés d’un vieux tireur noir et blanc encore vert.

    Jean-Michel

    Envoyé de mon iPhone

    Aimé par 1 personne

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